Op 4 februari 2012 reisde een DHIN team,( Ries Klomp,technicus DHIN, Edward vanDort ,HIDT en Paula Gorter-de Vries, de (mondhygiëniste,tolk) naar  Benin om een tandheelkundige ruimte,die ooit door DHIN is ingericht weer werkzaam te maken. Zie hier het verslag.

Benin reis, technische ervaringen en opmerkingen.

Na een redelijk voorspoedige reis begint op 4 februari het werk, wat het eigenlijke doel van onzereis is. In de tandheelkundige ruimte
werkt op 1 stoel en de verlichting na helemaal niets!

In de tandtechnische ruimte werkt op 1 techniekmotor na alles!
De compressor van de tandtechniek (wat een enorme kabaalmaker is) staat achter in de gang en werkt normaal.
De compressor van tandheelkunde (die betrekkelijk stil is) staat achter het plafond en werkt niet.


De oorzaak is de enorme hoeveelheid stof en hitte achter het plafond, maar wat de meeste problemen in alle apparatuur oplevert is de enorme en constante   van de netspanning. Als gevolg van deze spanningsvariatie is de compressor en de Kavo K9 techniekmotor thermisch uitgeschakeld. (fijn toch zo'n thermische beveiliging).

 

 

 

 

Wat het niet overleefd heeft zijn de koelkast, de trafo van de unit, de bestaande en de nieuwe print van de koel-unit van de airco!
Van de koelkast heb ik het netsnoer afgeknipt en deze doet nu dienst als voorraadkast. Er is een nieuwe koelkast met spanning-stabilisator aangeschaft, het is lokaal veel gebruikt merk (Samsung).
 

 

 

Voor de unit is in Benin geen vervangende trafo leverbaar, zodat we dit moeten oplossen door er 1 op te sturen en door de electricien te laten plaatsen (zegt dat hij dat kan

 

 

 

 

De trafokrat

De Faro electronische spuitverwarming, de sprayverwarming en de instrumentverlichting waren nog in bedrijf en hebben de trafo niet geholpen in zijn overlevingstrijd en zijn nu dus verwijderd.

Het spuitstuurventiel is doorgerot en nu verwijderd. Een Luzzani spuit met slang moeten we sturen om dit probleem op te lossen, ook de handstukslang van de Sonadent SD3 moeten we opsturen omdat de koppeling defect is. De watertank was lek en is vervangen door een exemplaar wat op voorraad was.
Volgens de electriciën kon de airco alleen draaien op de generatorspanning, dit was onzin want zowel bij netspanning als generatorspanning stond er spanning op de airco.

Na uit en aanschakelen van de hoofdschakelaar gingen wel de binnen-units draaien en wanneer we een na een paar batterijen in de afstandbediening plaatsen zijn ze ook te bedienen. Het Durr periomat ontwikkelapparaat zat volkomen vast doordat het water was verdampt, er is nog nooit een foto gemaakt maar wel vloeistoffen aangemaakt. Als laatste het aggregaat, dit is een Lister diesel met startautomaat en 220V laadapparaat. De accu was leeg, en de tank leeg en het laadapparaat defect. Er is een nieuwe accu geplaatst en dieselolie bijgevuld, Edward van Dort zal uit prive bezittingen een acculader leveren
welke na controle op werking en eventuele modificatie bij DHIN meegestuurd wordt. Tenslotte
hebben we bij de kaakchirurg een oude compressor uit de container geplaatst omdat van zijn compressor de motor verbrand was en een tandsteenapparaat geprobeerd te repareren zonder resultaat en hem beloofd een 24V mini Satelec te sturen.

In het tussenliggende weekend hebben we
een safari in het nabij gelegen natuurpark gemaakt met als meest spectaculaire beesten de olifanten
en nijlpaarden te zien en tijdens de terugreis in Cotonou een boottocht op de naast het hotel gelegen
rivier naar een dorp op palen te maken.

 

Verder hebben we op de terugreis 24 uur vertraging opgelopen omdat het vliegtuig in Abidjan (Ivoorkust) defect raakte, maar verder is alles goed gegaan.